
Markkinoinnin karu totuus on tämä: 90 % strategioista epäonnistuu. Ei siksi, että budjetti olisi liian pieni tai tuote huono, vaan siksi, että peli on muuttunut – ja useimmat pelaavat vielä vanhoilla säännöillä.
Tässä artikkelissa paljastamme viisi syytä, miksi markkinointistrategiat kaatuvat, ja annamme käytännön ohjeet, joilla varmistat, ettet päädy epäonnistujien joukkoon.
Kyse ei ole rahasta, vaan rohkeudesta, tarinankerronnasta ja nopeudesta.
Moni yritys luulee, että markkinointi on yhtä kuin myyntipuhe: “Osta nyt!”, “-50 % vain tänään!” tai “Viimeinen tilaisuus!”.
Todellisuus? Nämä huudot kaikuvat kuuroille korville.
Ihmiset eivät herää toivoen näkevänsä lisää mainoksia. He kaipaavat merkitystä – sisältöä, joka resonoi, ratkaisee ongelmia tai inspiroi.
Jos markkinointisi tuntuu tyrkyttämiseltä, menetät yleisön sekunneissa.
SEO-vinkki: Integroi avainsana sitoutuminen kuvauksiin (esim. “Kuinka luoda sitoutunutta yleisöä tarinankerronnalla?”).
Yritykset takertuvat Facebookiin, Google Adsiin ja LinkedIniin, koska “näin on aina tehty”. Samaan aikaan uudet alustat, kuten TikTok ja YouTube Shorts, varastavat huomion.
Markkinointi ei ole staattista. Jos et ole siellä, missä yleisösi viettää aikaa nyt, jäät paitsi pelistä.
SEO-vinkki: Käytä avainsanaa nopeus luonnollisesti (esim. “Nopeus on valttia markkinoinnissa”).
Yritykset keskittyvät liikaa visuaaleihin – fontteihin, väreihin, logoihin – ja unohtavat, että brändi elää tunteissa, ei pelkässä ulkoasussa.
Jos brändisi ei herätä tunteita, se hukkuu massaan. Kaunis logo ei pelota ketään, jos sen takana ei ole tarinaa.
SEO-vinkki: Liitä avainsana brändi tarinankerronnan kontekstiin (esim. “Brändin rakentaminen tunteen kautta”).
Yritykset suunnittelevat “täydellistä” kampanjaa viikkoja tai kuukausia. Kun se vihdoin julkaistaan, trendi on jo mennyttä.
Maailma liikkuu valonnopeudella. Perfektionismi on markkinoinnin hiljainen tappaja – hitaat jäävät jälkeen, kun nopeat nappaavat voitot.
SEO-vinkki: Mainitse data yhteydessä nopeuteen (esim. “Data auttaa reagoida nopeasti”).
Jotkut tuijottavat numeroita unohtaen ihmiset niiden takana. Toiset luottavat pelkkään fiilikseen ja arvailevat sokkona.
Data ilman luovuutta on kylmää ja tehottomia. Tunne ilman dataa on suuntaa vailla. Kumpikin yksinään vie harhaan.
SEO-vinkki: Linkitä sisäisesti artikkeliin “Brändäyksen uusi aikakausi: Miksi tarinankerronta ratkaisee” (korvaa linkki oikealla URL:lla).
Markkinoinnin menestys ei ole sattumaa.
Vältä sudenkuopat ja ota nämä periaatteet haltuun:
Markkinointistrategia ei ole vain suunnitelma – se on elävä prosessi, joka vaatii rohkeutta, reagointikykyä ja aitoa intohimoa.
Markkinointi ei odota täydellistä hetkeä, eikä asiakkaat jää odottamaan sinua. Maailma palkitsee rohkeat – ne, jotka uskaltavat toimia, kertoa tarinansa ja tarttua mahdollisuuksiin. Onnistuminen ei vaadi loputonta budjettia tai monimutkaisia suunnitelmia, vaan kykyä nähdä pelikenttä uusin silmin.
Tee tänään jotain erilaista. Pysäytä asiakkaat tarinalla, joka saa heidät sanomaan: “Tämä on juuri se, mitä kaipasin.”
Ota yhteyttä ja kerro tarinasi – me autamme sinua viemään sen maailmalle.
Haluatko syventyä tarkemmin siihen, miten tarinankerronta mullistaa brändäyksen?
Lue blogimme “Brändäyksen uusi aikakausi: Miksi tarinankerronta ratkaisee”.
Yhdessä rakennamme menestystarinoita, jotka jäävät mieleen.
Kasvu alkaa oikeasta kumppanista.
Kerro meille haasteesi, niin etsimme yhdessä toimivimman ratkaisun.
Täytä lomake, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.
MERIKASARMINKATU 6
00160 HELSINKI
+358 50 554 5554
INFO@SNAPIN.FI