Google Shopping

Google Shopping-mainonta on yksi Google Adsin mainosmuodoista, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden näyttää tuotteitaan Googlen hakutuloksissa sekä Google Shopping -osiossa. Shopping-mainonta on tehokas tapa kasvattaa myyntiä ja mainostaa tuotteita verkossa, sillä mainonta on erittäin kohdennettua. Näin yritykset voivat tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat etsimässä tuotteita, joita yritykset myös tarjoavat. Shopping-mainonnan avulla yritys väistää myös hukkaklikkaukset, joita sille voisi tulla muilla mainonnan tavoilla.

Shopping-mainonta: tehokas tapa mainostaa tuotteita verkossa

Google Shopping-mainonta toimii samalla tavalla kuin Adwords-mainonta, mutta Shopping-mainonnassa mainostetaan tiettyjä tuotteita sen sijaan, että mainonta tapahtuisi avainsanojen kautta. Toisena eroavaisuutena on se, että Shopping-mainonnan avulla yritykset voivat näyttää tuotteitaan hakutulosten yläosassa. Tällöin mainoksessa on näkyvillä tuotteen kuvan lisäksi myös hinta ja muut yksityiskohdat. Tämä tekee mainoksista huomattavasti houkuttelevampia, näkyvämpiä sekä havainnollisempia kuin perinteinen hakusanamainonta, jossa näytillä on pelkkä otsikko ja kuvaus. Lisäksi Shopping-mainonta on erittäin kohdennettua, sillä mainoksia näytetään vain niille käyttäjille, jotka ovat hakemassa juuri kyseistä tuotetta. 

Shopping-mainonta osaksi yrityksen mainontaa

Google Shopping-mainonta on helppoa aloittaa. Ensin yrityksen on luotava Google Merchant Center -tili ja ladata tarvittavat tuotetiedot sinne. Tämän jälkeen yrityksen on luotava mainoskampanja Google Adsiin ja linkitettävä se Google Merchant Centeriin. 

Kun kampanja on käynnissä, Google näyttää mainokset hakutulossivuilla ja Google Shopping -osiossa niille henkilöille, jotka etsivät samankaltaisia tuotteita kuin mitä yritys tarjoaa. Mainosten hinta määräytyy tarjousperusteisesti eli mainoksen klikkaus maksaa mainostajalle tietyn summan. Tätä varten on varmistettava, että mainonnan budjetti on tarpeeksi suuri, jotta mainokset näkyvät riittävän usein ja tavoittavat tarpeeksi ihmisiä. Lisäksi oikeiden avainsanojen valitseminen on erityisen tärkeää, sillä ilman niitä mainokset eivät näy yrityksen tuotteista kiinnostuneille. 

Shopping-mainonnan seuranta ja mittaaminen

Shopping-mainonnan tehokkuutta voidaan seurata ja mitata useilla eri tavoin Google Adsin kautta. Yleisimpiä mittareita ovat konversioprosentti, CTR ja ROAS. Näiden mittareiden avulla voidaan määrittää, mitkä mainokset ovat tehokkaita ja mitkä eivät, sekä optimoida mainoksia ja saavuttaa parempia tuloksia.

Konversioprosentin avulla mitataan, kuinka suuri prosenttiosuus käyttäjistä suorittaa halutun toiminnon, kuten ostoksen, latauksen tai rekisteröitymisen. Konversioprosentti auttaa myös selvittämään, kuinka hyvin verkkosivuston kävijät muuttuvat asiakkaiksi. 

CTR- eli klikkiprosentti mittaa mainoksen nähneiden ihmisten osuutta, jotka ovat klikanneet mainosta ja siirtyneet verkkosivustolle. Korkea klikkausprosentti osoittaa, että mainos on houkutteleva ja kiinnostava. ROAS-luku (Return on Ad Spend) mittaa puolestaan mainoksen tuottamaa tuloa suhteessa käytettyyn mainosbudjettiin. Mitä korkeampi ROAS-luku on, sitä enemmän mainos on tuottanut tuloja kuin siihen on käytetty rahaa.

Shopping-mainonnan haasteet ja ratkaisut

Vaikka Shopping-mainonta on tehokas tapa mainostaa tuotteita verkossa, on tärkeää muistaa, että kilpailu on kovaa, sillä monet yritykset käyttävät alustaa mainostamiseen. Kilpailukykyiset hinnat ja laadukkaat tuotteet auttavat erottumaan kilpailusta ja houkuttelemaan asiakkaita ostamaan. Shopping-mainonta kehittyy jatkuvasti. On siis erityisen tärkeää seurata markkinoilla vallitsevia trendejä ja tapahtuvia muutoksia. Tällä tavoin yritysten on helpompi sopeutua muutoksiin sekä tehdä tarvittavia muutoksia kampanjoihin.